dijous, 25 de juliol del 2013

Rabadá Navarro a l'Urriellu.

-Cordada: Salip i Busquets.
-Material: Un joc de fissurers i un joc de friends de l'Alien verd al Camalot del 3.

-Ressenya: Com sempre lanochedelloro.com, compte que el croquis te els seus anys i el tema claus varia, a vegades per més i altres per menys. Els llargs d'entrada i sortida als Tiros de la Torca no els hem sabut interpretar, després ja ho explico. Mola combinar el croquis amb aquest text. Encara que a la part de dalt, seguiem els llargs que deia el text i vàrem fer alguna reunió incómode a uns metres d'altres de més bones.

-Accés: Hem d'anar al poble d'Arenas de Cabrales ( Astúries ) i pujar en direcció a Sotres. Una miqueta abans d'arribar a Sotres prenem una pista a ma dreta en direcció al Puerto de Àliva. De seguida la deixem per agafar una pista que baixa a la dreta als Invernales de Urriellu, pujem per la pista i on aquesta acaba aprquem en uns corrals. Cartell que indica Refugi d'Urriellu.
El camí de pujada al refugi està senyalitzat, la pujada és d'anar fent ( nosaltres crec que vàrem trigar 2 hores i mitja ) i no hi ha aigua fins al refugi. A la Vega Urriellu podem acampar ( no se si demanen que desparis la tenda ) o aprofitar els nombrosos vivacs que hi ha.

-Aproximació: Deu minuts des de la Vega Urriellu. Atac damunt d'un bloc amb parabolts visibles.
-Via: Magnífica escalada. Llarga, sostinguda, variada , amb ambient, en un entorn únic i que mostra l'increïble nivell i audàcia d'aquest parell d'escaladors que vàren saber enllaçar tots els punts febles de la paret.

La paret te orientació Oest i el sol triga a tocar-li peró com que la via és llarga si som lents, com nosaltres, hem de matinar i escalar els llargs inicials que són els més laboriosos a l'ombra. Nosaltres vàrem entrar a la paret a les 7.30 i no vàrem passar gens de fred, tot i aixó crec que aquest principi de Juliol està fent molta calor per aquella zona.

Tenim dos escapatóries possibles: als Tiros de la Torca o rapelant per la Murciana.
Per sortir de la paret pels Tiros de la Torca cal anar a la dreta, pujar a un collet i baixar a l'altre costat. A ma dreta en una mena de cubeta localitzem les instal.lacions de ràpel de la Sagitario que rapidament ens tornen a la Vega Urriellu.Diria que en cas de forta pluja aquest escàpol no és massa recomanable perquè s'hi canalitza l'aigua, en tal cas convindria saber l'escapatória dels Tiros cap a la cara Sud ( grimpada de III-IV i ràpel volat ? ).  Per escapar per la Murciana, la R.N. hi coincideix a la darrera reunió de la Travessia i crec que des d'aquest punt podem baixar en quatre o cinc ràpels.

Nosaltres vàrem fer la via en gurri-libre i el llarg més laboriós va ser el tercer, algunes resenyes l'hi posen A2 peró és més aviat un A1 de feina, on totes les peçes queden bé peró força desequipat ( dos claus, un friend abandonat i un parell de tascons ).A la travessia hi ha un pas obligat de 6a, tot i que hi havia forats i a males amb algún invent tipus Alien/gantxo ho podriem solucionar, la resta de la via es va trampejant amb V+/A1.

La roca boníssima o sanejada per les mútliples repeticions que te la via. El díedre del tercer llarg està pulit.
L'únic tram on ens vàrem perdre va ser per sortir dels Tiros de la Torca i encarar la Travesia. A la tirada de després de La Cicatriz hem d'anar flanqueijant a la dreta fins a un fàcil díedre que ens deixa a l'extrem esquerra dels Tiros de la Torca. Muntem la reunió sobre dos o tres ponts de roca equipats. Nosaltres hem seguit uns cinc metres pel díedre que domina la reunió i aquí hem agafat una mena de vira cap a l'esquerra amb roca més cutrilla. Al mig de la vira hi ha un pitó i al final de la vira n'hi ha una altre. A sobre d'aquest segón clau hi ha un díedre que ens portarà a la següent reunió on iniciarem la Travesia. En aquesta reunió hem vist un clau que arribava de la dreta, d'una vira més alta de la que hem utilitzat nosaltres.Per la baixada mireu la Murciana.