dimecres, 7 de desembre del 2016

Via Europa als Esplovins.

Boníssima via que recorre la part superior d’aquesta gran paret de l’Alt Urgell. Es tracta d’una via molt vertical on predominen les plaques amb roca excel·lent. La via està força equipada. No deixeu d’escalar-la si teniu el nivell adequat, ja que es tracta d’una via difícil. Menció especial per la quarta i la cinquena tirades, senzillament excepcionals!!!La via es divideix en 3 parts, una primera amb dos llargs durs i exigents, una segona amb 3 llargs, dos d'ells de somni, i una tercera amb dos llargs que demanen treure foc i benzina de la reserva per sortir per dalt.

El primer llarg és el més difícil de tots i és el sedàs de la via. A més a més, té una secció intermèdia en què la roca és força dolenta. Aquí, se’ns ha trencat alguna presa i pot ser que ara la via sigui més dura del que era abans. A més, poc abans d’entrar a la reunió hi ha un altre pas molt fi bastant difícil.
A partir d’aquí, la roca esdevé excel·lent, de somni; exceptuant alguna pedra solta en alguna feixa, que no suposa cap entrebanc per a la progressió.
La llunyania de les xapes, és en general, aquella distància punyetera, que no estan prou aprop per tirar a sac a discressió, però tampoc estàn sificientment lluny com per parar a posar flutans per complementar-ho.
Accés: pujant d’Oliana cap a la Seu per la C-14, abans d’entrar al tercer túnel prenem la carretera vella i aparquem al costat.

Aproximació: La via només va per la part de dalt de la paret, per tant hem de pujar fins a la feixa; podem fer-ho escalant alguna de les vies que comencen a baix (UES, per exemple) o podem enfilar-nos fins allà per les cordes fixes. Nosaltres hem optat per aquesta darrera opció i ens ha sorprès per la seva rapidesa i senzillesa.
Tanmateix, en els dos casos comencem pujant per la primera canal surt de la carretera en direcció a la paret, recte amunt. Un cop a peu de paret, la via UES comença en un esperó allà on la paret és més baixa, 1/2 hora. Si volem començar a la feixa, seguirem el peu de paret cap a l’esquerra, i ens enfilarem a una feixa on trobarem unes cordes fixes pugem i anem seguint un caminet amb cordes fixes en els punts més difícils o exposats que ens durà fins a la gran feixa on comença la via. Resseguint la paret cap a la dreta trobarem l’Europa, que comença entre la segona part de la UES i la via Anna Rubio. Inscripció i parabolts visibles, 3/4 d’hora-1 hora. Hi ha un molt bon croquis al blog d’en Pastes (http://pastesdepedra-pastes.blogspot.com.es/2013/01/europa-ja-no-te-cap-secret.html).

Orientació: Sud-est
Material: 17 cintes i reunions. Si es va sobrat en la dificultat de la via, això serà suficient. La via està equipada amb aire, per tant, cal escalar entre assegurances. Si anem una mica justos de grau un joc d’aliens ens anirà molt bé i alguns tricams també. Nosaltres vam col·locar un tricam rosa al segon llarg per protegir un tram llarg entre dos bolts i un alien verd al sisè del qual vam fer A1 per arribar a la segona xapa del sostre. L’equipament són parabolts del 12. R1, la reunió «opcional» del segon llarg i la reunió d’Anna Rubio al costat d’R3 estan equipades per rapelar.

Grau obligat: El grau obligat proposat tan per els coneguts com per la piada del Pastes és de 6c, ho trobem molt encertat. En general la via es sostinguda en el sisè grau, tal com diu la guia de l’Alt Urgell.
Per altra banda, els graus en lliure que proposa el Pastes pel primer i el sisè llarg ens han semblat una mica suaus. Com que no els hem encadenat no podem proposar res, però ens han semblat més de 7 a i 6c+, respectivament.
Descens:Un cop arribats a dalt caminem cap a l’esquerra per un corriol tot seguint marques blaves, que ens portaran al camí de descens de la via ferrada. Un cop arribats a la carretera, haurem de seguir-la cap a l’esquerra (direcció la Seu d’Urgell).

1. Si senyor la via és una 5 "estrellas"
    Salut i a tibar-li

2. Ayer la repetimos. Vía muy guapa. Nos salió toda en libre menos el primer largo. El sexto largo nos pareció 7a. El primero ni olerlo y guarreandolo. Un saludo crack